- Allmänna villkor
Dessa köpevillkor gäller mellan Stockholm EV & Diagnos Center (org.nr 811104-3330) och den som beställer varor från vår webbutik.
Genom att genomföra ett köp accepterar du dessa villkor och förbinder dig att följa dem.
- Beställning och avtal
När du lägger en beställning hos oss bekräftas den via e-post. Avtalet blir bindande när:
- Du har mottagit orderbekräftelsen
- Din betalning har godkänts
- Vi har bekräftat att varan finns i lager
Vi förbehåller oss rätten att neka eller avbryta en order vid misstanke om bedrägeri eller andra oegentligheter.
- Priser och betalning
- Alla priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms
- Fraktkostnad tillkommer enligt aktuella fraktvillkor
- Vi accepterar följande betalningsmetoder:
- Kortbetalning (Visa/Mastercard)
- Swish
- Faktura
- Direktbetalning via bank överföring
- Leverans
Vi levererar inom hela Sverige med följande villkor:
- Normal leveranstid: 2-5 arbetsdagar
- Expressleverans: 2-3 arbetsdagar (mot tillägg)
- Leverans sker med PostNord, DHL eller Schenker
- Ångerrätt och returer
- Oanvända produkter inom 14 dagar av leverans har kunden rätt för en återbetalning vid ångerrätt, Kunden ordnar och betalar retur frakt till XTOOL Sweden.
- Öppnade produkter men licens inte aktiverad: Om produkten har öppnats och licensen inte aktiverad är retur möjligt inom 14 dagar, krav att varan exakt i samma skick som när man fått den, Produkten ska returneras i originalskick med all tillbehör, Kunden ordnar och betalar retur frakt till XTOOL Sweden.
- Öppnade produkter med licens aktiverad: Om produkten har öppnats och licensen aktiverad är ångerrätt och retur inte accepteras.
- Vid köp av Licens förnyelse: Gäller ej ångerrätt eller retur.
- Garantivillkor för alla XTOOL produkter.
Alla våra produkter omfattas av:
- 2 års garanti fabrikationsfel.
- Produkt garanti enligt tillverkarens villkor.
- XTOOL produkter är testade och fungerar som förväntat vid leverans. Vi tillhandahåller garanti service för tekniska defekter som inte beror på felaktig användning.
- Garantiperiod: För alla XTOOL bildiagnostikverktyg och alla tillbehör som ingår i diagnos paketet är två års garanti, Garantin gäller från inköp datum.
- Garantins omfattning: Garantin täcker tillverkningsfel och funktionella defekter och materialfel under garantitiden.
- Garantin omfattas ej skador som orsakats av felaktig användning, underlåtenhet att följa instruktioner eller missbruk av produkten eller Förslitningsskador.
- XTOOL tillåter inte att man öppnar och modifierar sina enheter (t.ex. skruvar på produkten eller försöker byta delar själv) utan att det påverkar garantin. Om du öppnar din XTOOL produkt och sedan försöker returnera den för garanti service, kan det leda till att garantin ogiltigförklaras. XTOOL Sweden kan hävda att enheten har blivit skadad genom otillåten hantering.
- Garantin innebär att vi reparerar trasig produkt eller byter ut den om inte går att reparera inom garantitiden.
- Fabrik garantin kan endast gälla för personen/företaget som står på kvittot/fakturan och under garantitiden.
- Reparation under garantitiden: Vid garantiärenden bjuder Stockholm EV & Diagnos Center en reparation av det defekta bildiagnostikverktyget, genom att produkten skickas till XTOOL Sweden, adress skickas efter överenskommelse med kund service.
Kunden ordnar och betalar frakten till XTOOL Sweden.
XTOOL Sweden ordnar och betalar frakten när reparation klart.
OBS: Vissa garantiärenden kräver att produkten skickas vidare till fabriken i China/Hong Kong för att åtgärda felet på professionellt sätt med rätt reservdelar och rätt kalibrering.
XTOOL Sweden ordnar och betalar frakten till och från China samt skickar produkten till kunden efter reparation.
- Uppdatering av mjukvara: vissa XTOOL produkter har 3 års fri uppdatering och vissa har obegränsad fri uppdatering av mjukvara som ingår från aktiverings datum. Efter fri uppdaterings period så fungerar XTOOL som vanligt men utan uppdatering.
Förnyelse av uppdatering när fri uppdatering löpt ut: Går att köpa via XTOOL Sweden till rabatterad pris.
- Reklamation
Vid reklamation ska felet anmälas via websidan inom skälig tid efter att det upptäckts.
Ingen reklamation gäller för Licens förnyelse tjänster
- Förtydliga funktionen för kunderna:
- Om produkten inte fungerar som förväntat beroende på användarens erfarenhet eller en begränsning i produkten, bör det förklaras att detta inte nödvändigtvis innebär ett fel i produkten.
- Reklamationer vid fel användning:
- Om felet beror på felaktig användning eller bristande kunskap om produkten, XTOOL Sweden befriad från ansvar för reklamationen. kunden har ett ansvar att läsa och följa instruktionerna för att produkten ska fungera som avsett.
- Om produkten är defekt på grund av ett tillverkningsfel, kan kunden reklamera enligt vanliga regler (inom två år från köpet).
Ansvar och användning av produkten:
XTOOL bildiagnostikutrustning har vissa elektroniska begränsningar och kräver att användaren har relevant teknisk kunskap för korrekt användning. Produkten är avsedd för användning av personer som har erfarenhet av bilteknik eller är villiga att utbilda sig om produktens funktioner och begränsningar.
- Felaktig användning: Om felet beror på felaktig användning eller otillräcklig teknisk kunskap från kundens sida, är vi inte ansvariga för eventuella skador på produkten, fordon eller annan egendom. Reklamation på grund av felaktig användning kommer inte att godtas.
Produktens funktioner: Vi rekommenderar att kunden noggrant följer instruktionerna och säkerställer att fordonet elektroniska system är kompatibla med produkten. Eventuella tekniska problem orsakade av inkompatibilitet eller otillräcklig användarkompetens omfattas inte av reklamationsrätt.
- Reklamationsprocessen: vid reklamation gäller följande
- Krav på originalkvitto med samma inköpare.
- Kunden skickar produkten till XTOOL Sweden efter överenskommelse.
- Hur lång tid har licensen förbrukat minskar varans värde i procent, för 3 års licens minskar minst 25% upp till 90%, för obegränsad fri licens så minskar 75% av värdet.
- XTOOL Sweden drar av en fast avgift som motsvarar 25% av produktens värde för att avbryta licensen.
- XTOOL Sweden drar av tullavgift och fraktkostnader för att returerna produkten till fabriken i China vid reklamation (begagnad produkt kan inte säljas längre då måste skickas till fabriken).
När XTOOL Sweden tagit emot och inspekterat returen kommer att utfärda en återbetalning till din ursprungliga betalningsmetod eller byta ut varan åt dig. Vid avvikelser i inspektionen kan tillkomma kostnader för åtgärd av möjliga avvikelser.
8.Personuppgifter
Vi behandlar dina personuppgifter enligt GDPR och vår sekretesspolicy. Genom att handla hos oss godkänner du att vi:
- Sparar och behandlar dina personuppgifter för att fullfölja vårt avtal
- Använder uppgifterna för att kommunicera med dig om din order
- Delar nödvändiga uppgifter med våra samarbetspartners för leverans och betalning
- Force majeure
Vi ansvarar inte för förseningar eller underlåtenhet att fullgöra våra åtaganden om detta beror på omständigheter utanför vår kontroll, såsom:
- Naturkatastrofer
- Krig eller krigsliknande händelser
- Arbetskonflikter
- Omfattande tekniska problem
- Pandemi eller andra extraordinära samhällsstörningar.
- Licens
- Licensens giltighet:
Vid köp av XTOOL produkt får kunden en licens som aktiveras vid första användning. Denna licens ger kunden rätt att använda produkten och ta del av kostnadsfria uppdateringar under en period som anges vid försäljning från aktiverings datum. - Kostnadsfri uppdatering:
Under fri uppdaterings period från aktiveringen får kunden fritt tillgång till alla uppdateringar som görs för produkten. Detta inkluderar både buggfixar, säkerhets uppdateringar och eventuella nya funktioner som släpps av tillverkaren. - Vad händer efter uppdaterings period?
Efter fria uppdaterings perioden är ingen ytterligare uppdatering fri. Om kunden önskar fortsätta ta del av uppdateringar efter denna period, kan en ny licensförlängning eller ett abonnemang behöva köpas. Priser för detta kan variera och kommer att meddelas i god tid innan den fria perioden löper ut. - Aktivering av licens:
Licensen aktiveras genom att registrera produkten och starta nedladdning av applikationer från XTOOL server.
När licensen är aktiverad börjar den fria uppdaterings perioden att löpa.
- Om du har några tekniska problem under garantitiden, vänligen kontakta oss via
e-post info@xtoolsweden.se och beskriv felet samt bifoga bilder och video på fel som krånglar samt ange S/N på produkten och kvitto nummer.
- Vid teknisk fel av programvara under garantitiden kan det krävas att en ingenjör från XTOOL behöver undersöka felet via fjärrhjälp, vänligen ladda ner Team Viewer-programvaran, installera den på din XTOOL och ge oss ID och lösenord för fjärrhjälp med din XTOOL.
- Ingen reklamation gäller för Licens förnyelse tjänster
11.Ansvarsfriskrivning och användarvillkor
Genom att köpa XTOOL Produkter, bekräftar kunden att de har förståelse för och accepterar följande villkor:
Kundens ansvar: Kunden ansvarar för att produkten används på rätt sätt enligt de instruktioner och vägledningar som medföljer. Produkten är avsedd för användning av personer med relevant teknisk kunskap och skicklighet. Vi rekommenderar att kunden har erfarenhet av bilteknik eller är villig att sätta sig in i hur produkten fungerar innan användning.
Ingen ersättning vid felaktig användning: Säljaren ansvarar inte för eventuella skador som uppstår till följd av felaktig användning av produkten. Det innebär att vi inte ersätter skador på tex fordon/ komponenter/ produkten eller andra föremål som kan uppstå vid felaktig användning.
Genom att genomföra köpet godkänner kunden dessa villkor.
12.XTOOL Sweden produktprisberäkning:
Priserna kan ändras utan föregående meddelande, Vi har gjort allt för att säkerställa att vår prissättning är 100% men finns många faktorer som kan göra en prisändring som tex ändrad valutakurs, fraktkostnader, tullavgifter osv.
Företagsinformation
XTOOL Sweden är en webbutik tillhör
Stockholm EV & Diagnos Center
Org.nr: 811104-3330
E-post: info@xtoolsweden.se
Telefon: +46 70 466 46 26